Professioneel Profileren

identityDe slideshow bij deze training vind je hier.

Wat is jouw identitei
t? Wat is jouw imago?
Hoe profileer jij je als persoon? Naar wie profileer jij je op welke manier? Hoe komt dat over?
Hoe profileer jij je als student, als collega, als zelfstandige?
Hoe profileer jij je professioneel?

Deze training heeft tot doel bewustzijn over hoe jij je profileert. Dat doe je zowel professioneel als persoonlijk. Misschien doe je nog wel meer, bijvoorbeeld op een online platform, als kookgoeroe of plantendeskundige.
Hoe zorg je ervoor dat je dingen uit elkaar houdt, of als het kan je profielen elkaar aanvullen en ondersteunen? Hoe voorkom je missers waardoor je niet meer serieus genomen wordt.

Met deze training focussen we op hoe jij je professioneel profileert binnen de mediasector. De tools en stappen die we behandelen kan je echter toepassen op zo’n beetje alles waarmee je je zou willen profileren. En met een klein beetje sleutelwerk kan je er ook een campagne mee opzetten…

Stap 1: Wat doe je al?

Breng in kaart wat je al doet met betrekking tot jezelf profileren.
Denk aan social media platforms, netwerkbijeenkomsten, openingen, je portfolio en de samenstelling daarvan, je huidige netwerk (klasgenoten, docenten, …,), teams waarin je hebt gewerkt, projecten waar je aan mee hebt gedaan, presentaties, publicaties, uitzendingen, etc.
Maak hiervoor een mindmap.

Stap 2: Wat is wat?

Bekijk je mindmap kritisch. Wat is wat? Welke activiteiten zijn professioneel en welke zijn persoonlijk? Kan je nog meer onderscheid maken (kookgoeroe, plantendeskundige)?
Zijn er activiteiten waarbij de dingen door elkaar lopen?
In deze stap gaat het nog puur om de analyse. Benoem per activiteit wat je doet en waar dat bij hoort (persoonlijk, professioneel, beide, …,). Wat valt je op?

Stap 3: Wat wil je?

Waar ben je goed in?

Schrijf 10 positieve eigenschappen van jezelf op.

carrieretijger.nl/functioneren
Think Positivee3f2bfcc40407ee75b15091c0e9e6a33.jpg

Intern:

  • Stel dat je een topsporter zou zijn, welke sport zou je dan beoefenen en welke aspecten in die sport spreken jou aan?
  • Stel dat je een auto zou zijn, welk type/merk/serienummer/kleur/uitvoering zou je dan zijn en wat typeert die auto precies?
  • Stel dat je een dier zou zijn, welk dier zou je dan zijn en wat is er zo bijzonder aan dat dier?

Extern:
Op welke vragen zou jij het antwoord willen zijn?
(Bedenk er vijf.) “We zijn op zoek naar… ”

Wat voor dienst(en) en/of product(en) lever je dan?
Als je kijkt naar de ‘standaard’, waarin ben jij dan beter?

Waar doe je het voor?

Hoe ziet jouw werkomgeving er uit? Waar werk je, met wie, op welke tijden, etc?

Stel je voor dat je een etalage hebt voor je professionele zelf. Wat zet je dan in die etalage? (Selectie van je volledige assortiment. Mensen hebben beperkte opslagcapaciteit, relateren dingen aan wat ze kennen en associëren vanzelf verder.

Wat wil je veranderen in de wereld? (of in jouw omgeving?)
Important-StampDit is het waarom achter de dingen die je doet. Je vindt iets belangrijk en gelooft in iets.
Het waarom helder hebben houdt je scherp. Het is namelijk de opdracht voor jezelf. Om ‘goed’ bezig te zijn is het de bedoeling dat je je werk consequent kan verbinden met je waarom.

Wat is je professionele mission statement? Wat is je (founding)story?

[Naam] is een ..., ..., ..., [drie persoonlijke vaardigheden/eig enschappen] die voor ... [omschrijving doelgroep] zorgt dat ... [betekenis].
[Naam] levert ..., ..., ..., [drie producten/diensten] die bijdragen
aan ... [betekenis - wat je wilt veranderen in de wereld]

Wat je kan helpen om dit scherp te krijgen:
Vertel over anderen.
Vertel over iets uit het nieuws, een gebeurtenis, etc. wat je heeft geraakt, en waarom.

Pauze

=> Simone Giertz

youtube.com/channel/…

👇 places where I post stuff 👇 PATREON: https://www.patreon.com/simonegiertz TWITTER: http://twitter.com/simonegiertz FACEBOOK: https://www.facebook.com/simonegiertz/ INSTAGRAM: https://instagram.com/simonegiertz/

simonegiertz.com/
linkedin.com/in/simone-giertz
wikipedia.org/…/Simone_Giertz
bright.nl/…/de-10-leukste-robots-van-simone-giertz
metronieuws.nl/…/youtuber-simone-giertz-maakt-nutteloze-robots

Stap 4: S.W.O.T.

Bekijk je mindmap kritisch en zoek daar naar een paar opvallende plekken waarvan je denkt dat er iets te winnen valt. Dat kan zijn omdat je er nodig iets aan moet verbeteren of omdat je denkt dat hier kansen voor het grijpen liggen.
Zoek naar minstens drie van die plekken in totaal, met minimaal één waarbij verbetering nodig is, één waarbij kansen liggen en één die in ‘real life’ uitgevoerd moet worden.
Beschrijf nu per plek kort wat de situatie is en maak (per situatie) een SWOT-analyse.

Stap 5: Strategische Actie!

Beschrijf per SWOT-analyse één strategische actie die je op korte termijn kan uitvoeren. Benoem ook het gewenste resultaat. Doe dat 2x SMART en 1x FUZZY.
Een format vind je hier.

Downloads (bron: Corinne Keijzer):
linkedin-checklist.pdf
Handleiding-LinkedIn.pdf

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s